Dilemmamethode: hoe kun je leren van dilemma’s in je werk?

Kenmerk van een dilemma is dat er geen pasklare oplossing voor is. Als professional moet je dus altijd zelf of samen met anderen afwegingen maken. Niet altijd gemakkelijk, maar wel leerzaam. Met de stappen van de onderstaande dilemmamethode kun je samen leren van dilemma’s in het werk.

Stap 1: Beschrijf het dilemma

Laat als eerste de inbrenger(s) van het dilemma aan het woord:

  • Wat is er aan de hand of gebeurd?
  • Wat is er tot nu toe gedaan? Welke gevoelens roept dat op?

Stap 2: Verhelder het dilemma

Neem ruimte voor verhelderende vragen, zodat alle aanwezigen zich echt goed kunnen verplaatsen in het dilemma.

Stap 3: Verken de opties

Brainstorm met elkaar, zonder oordeel of toelichting, welke opties er zijn om met het dilemma om te gaan. Noteer welke opties het beste zouden kunnen zijn.

Stap 4: Maak individueel afwegingen

  • Wat zou voor mij de beste optie zijn en waarom?
  • Wat is er tegen op deze optie? En hoe kan ik de nadelen van deze optie beperken?
  • Wat heb ik nodig om deze optie daadwerkelijk te kiezen?

Stap 5: Bespreek samen overeenkomsten en verschillen

  • Waar zijn we het met elkaar over eens?
  • Welke vragen roepen de verschillen op?
  • Wat weegt het zwaarst?

Stap 6: Omgaan met het dilemma

Individuele casus: de inbrenger vertelt wat zijn/haar (voorlopige) conclusie is over hoe om te gaan met het dilemma. En wat zijn/haar eerste actie zal zijn.

Teamcasus: stel gezamenlijk de (voorlopige) conclusie vast en maak concrete afspraken over wie wat gaat doen.

Stap 7: Kijk terug

  • Hoe heb je deze bijeenkomst ervaren?
  • Wat heb je ervan geleerd?
  • Welke tips heb je voor een volgende keer?