Grenzen aan de inzet van vrijwilligers

Grenzen aan de inzet van vrijwilligers

“Ik ben onafhankelijk cliëntondersteuner bij een welzijnsorganisatie. De inzet van vrijwilligers ter ondersteuning of vervanging van mantelzorgers ligt bij ons. Ik voel me daarin vaak ‘handelingsverlegen’. Mensen blijven steeds langer thuis wonen waardoor er complexere situaties ontstaan. Je kunt niet altijd meer een vrijwilliger inzetten. Want wat en hoeveel mag je vragen van een vrijwilliger? Wat is ondersteunend aan of vervanging van de mantelzorger, en wanneer is een professionele hulpverlener nodig?”

Leervragen kunnen zijn:

  • Hoe match ik inwoner/cliënt en vrijwilliger op een slimme manier?
  • Hoe leer ik zicht krijgen op de grenzen van een vrijwilliger en hoe ga ik ermee om?
  • Welke gesprekstechnieken helpen mij als ik met een vrijwilliger bespreekbaar wil maken dat hij/zij het vrijwilligerswerk niet meer aankan?
  • Welke reflectieactiviteiten kunnen helpen bij de balans houden tussen begeleiding van vrijwilligers en de rest van mijn werk?
  • Welke manieren zijn er om vrijwilligers te werven?

Ontwikkel- en reflectieactiviteiten waar je aan kunt denken:

  • Kies een voorbeeld of tool zoals:
    1. De verdiepende handreiking ‘Het managen van vrijwilligers doe je er niet even bij’.
    2. Verhalen, ervaringen en tips uit de kennisbundel ‘Samenspel met mantelzorgers en vrijwilligers’.
  • Maak (samen met een collega) een plan hoe je hiermee in jouw werksituatie kunt experimenteren. Hulpmiddelen Praktijkonderzoek en Experimenteren kunnen je helpen.
  • Leer met deze video van Berthold Gunster hoe je actieve burgers kunt bereiken.
  • Zet de matchingbox van VCUtrecht in om sneller en efficiënter een match te krijgen tussen taken en vrijwilliger.
  • Gebruik een werkoverleg of intervisiegroep om met je team te innoveren: organiseer een brainstorm rondom een aantal praktijksituaties die te maken hebben met werken met vrijwilligers. Ruben Klerkx geeft tips voor een effectieve brainstorm.
  • Gebruik je netwerk, en stel je vraag op bijvoorbeeld 1SociaalDomein. Hulpmiddel Onlinenetwerk kan je helpen.
  • Doe een klein onderzoek: ga in gesprek met ketenpartners over hun visie op vrijwilligerswerk, mantelzorg, inzet van professionele zorgverleners en de grenzen daarbij. Wat leer je hiervan? Hier kun je het hulpmiddel Praktijkonderzoek voor gebruiken.
  • Volg een (opfris)training gesprekstechnieken en breng je specifieke vraag in. Of organiseer samen met je team of intervisiegroep zelf een training (met acteur) voor het voeren van moeilijke gesprekken.
  • Bij FCB vind je een aantal reflectietools -en methodieken. Hulpmiddel Reflecteren kan je ook helpen.
  • Leer hoe je social media inzet om potentiële vrijwilligers te bereiken. Een leuk en praktisch boek om je op weg te helpen is ‘Social media in sociaal werk. Dat zorgt beter.’, M. Gulden en J. Van der Wulff (2015).

Alle praktijksituaties