Versterken zelfstandig functioneren

Versterken zelfstandig functioneren

“Mijn cliënt Ahmed heeft ‘kokerzicht’ en is laaggeletterd. Jarenlang werkte hij in de sociale werkvoorziening. Een plek waar hij zich goed kon ontwikkelen en werkte aan zijn droom: In een ‘gewoon’ bedrijf werken. Nu heeft hij die droom verwezenlijkt! Alleen, zijn nieuwe baan is 20 kilometer verderop. En daar begint het probleem. De instelling waar Ahmed woont vindt het onverantwoord om hem alleen te laten reizen met het OV. De gemeente zegt geen taxivervoer te mogen betalen en de reiskostenvergoeding van de werkgever volstaat niet. Ik denk dat ik Ahmed best kan begeleiden bij het leren om zelfstandig te reizen, maar ik heb en krijg daarvoor geen uren.”

Individuele leervragen kunnen zijn:

  • Welke aanpakken zijn er in vergelijkbare situaties en van welke kan ik leren?
  • Van welke wet- en regelgeving moet ik kennis hebben om te weten wat er mogelijk is?
  • Hoe leer ik goed onderhandelen?

Team leervragen kunnen zijn:

  • Hoe kunnen we in de organisatie ruimte creëren om cliënten één-op-één te begeleiden?
  • Hoe leren we als team de mogelijkheid van de ‘omgekeerde toets’ te benutten?

Ontwikkel- en reflectieactiviteiten waar je aan kunt denken:

  • Brainstorm met je cliënt, collega’s en andere betrokkenen over aanpakken. Bijvoorbeeld over de inzet van vrijwilligers. Ga na welke kansen en risico’s eraan een aanpak zitten en kies een aanpak om mee te experimenteren. Hulpmiddel Experimenteren kan je helpen.
  • Zet de ‘omgekeerde toets’ in om maatwerk zonder willekeur te vragen bij gemeenten. Bij Stimulanz vind je informatie hierover.
  • Movisie heeft informatie over wet- en regelgeving bij participatie.
  • Met de Atlas van Zorg & Hulp kun je je kennis vergroten over wet- en regelgeving.
  • Vraag advies bij een expertisecentrum. Bijvoorbeeld bij Bartiméus het expertisecentrum voor mensen met een visuele beperking.
  • Handige tips over onderhandelen vind je bij Zorg+Welzijn.
  • Onderzoek welke aanpakken er zijn om mensen met een beperking meer eigen regie te geven. Schrijf op basis daarvan een eigen plan van aanpak. Beschrijf niet alleen het resultaat voor je cliënt, maar ook wat je er zelf van geleerd hebt. Hulpmiddel Oogsten wat je leert kan je helpen.
  • Leg de situatie voor aan je team en vraag ze om raad. Hebben zij ervaring met vergelijkbare problemen, wat kun je van hen leren? Kom je er niet uit leg het dan ook voor aan sociaal werkers op 1Sociaaldomein.  Hulpmiddel Digitale wereld kan je helpen.
  • Oefen als team, aan de hand van praktijkcasussen, in de methodiek van de omgekeerde toets. Wat heb je gezamenlijk geleerd? Hulpmiddel Oogsten wat je leert kan je daarbij helpen.
  • Organiseer met je team een training ‘onderhandelen’. Of volg een e-learning, zoals Professioneel onderhandelen en deel wat je geleerd hebt met je collega’s. Hulpmiddel Oogsten wat je leert kan je helpen.
  • Bespreek met je team (en teamleider/management) hoeveel ruimte er is om zelf keuzes te maken of prioriteiten te stellen in je werk. Hoe gaan jullie daarmee om? Hoe zou het anders kunnen en wat zou je dan als team/organisatie moeten leren en ontwikkelen? Misschien is een op maat gemaakte Professionele Autonomie Challenge van de BPSW School wel iets voor jullie!

Alle praktijksituaties