Eigen regie bij lichamelijke en cognitieve problemen

Eigen regie bij lichamelijke en cognitieve problemen

“Mijn cliënt is een 75-jarige man met een dochter in Australië. Hij heeft lichamelijke en cognitieve problemen maar geen dementieel syndroom. Hij wil graag meer contact met zijn dochter en ik, als persoonlijk begeleider, opper het idee om te skypen. Dat spreekt hem aan, alleen onderneemt hij zelf geen actie. Ik wil hem ondersteunen, maar wel op zo’n manier dat hij zelf de regie neemt en houdt.”

Leervragen kunnen zijn:

  • Hoe leer ik welke ondersteuning ik mijn cliënt kan bieden zo dat hij regie en verantwoordelijkheid neemt voor het contact met zijn dochter?
  • Hoe vergroot ik mijn kennis over cliënten met cognitieve problemen?
  • Welke vaardigheden kan ik ontwikkelen om cliënten met cognitieve problemen (creatief) te ondersteunen?

Ontwikkel- en reflectieactiviteiten waar je aan kunt denken:

  • Kijk voor informatie over cognitieve problemen en waar je op moet letten in de omgang met cliënten eens bij Emergis. Hulpmiddel Scholing helpt je om een training of cursus te vinden.
  • Bij Movisie lees je meer over ondersteuning bij (beginnende) dementie.
  • Vraag een ervaren collega hoe hij/zij met een dergelijke situatie omgaat. Of stel je vraag op 1SociaalDomein. Het hulpmiddel Onlinenetwerk helpt je bij het benutten van je onlinenetwerk.
  • Hier leer je meer over hoe je technologie in kunt zetten bij cliënten met cognitieve problemen.
  • Onderzoek samen met je cliënt hoe je hem kunt helpen om zaken te onthouden en plannen? Bijvoorbeeld met briefjes, foto’s, …. etc.
  • In hoeverre ondersteun jij de eigen regie van de cliënt? Doe de OER-test en nodig twee collega’s uit om dit ook te doen. Bespreek de uitslag aan de hand van concrete voorbeelden uit de praktijk. Wat hebben jullie geleerd en ga je in de toekomst anders doen?
  • Kijk bij Movisie wat werkt bij eigen regie.
  • Maak kennis met de vraagapp waarmee inwoners/cliënten, vrijwilligers en professionals snel een vraag kunnen stellen. Maak zo gebruik van elkaars kennis.

Alle praktijksituaties